10. edycja Festiwalu Sztuki Cyfrowej Patchlab GAME OVER
8-10 października 2021

Po ponad roku pandemicznego życia, znaleźliśmy się w rzeczywistości, w której komunikujemy się głównie za pośrednictwem technologii, a kultura cyfrowa przyciąga uwagę dużo większą niż kiedykolwiek. Zmieniły się i zasady światowej ekonomii, i nastroje społeczne, i reguły poruszania się w przestrzeni publicznej. Także natura daje nam wyraźne sygnały, że najwyższy czas zmienić zasady, na jakich funkcjonujemy.

GAME OVER. Skończył się pewien etap. Czas na zmiany.

W tym roku, podczas dziesiątej, hybrydowej edycji festiwalu Patchlab, przyjrzymy się nowemu, wielogatunkowemu medium, które łączy przestrzeń wirtualną z rzeczywistością: grze wideo.
Gry towarzyszą człowiekowi od zarania dziejów. Tak jak kiedyś były sposobem na przetrwanie okresu bezruchu, tak i w czasie pandemii pozwalają nam oderwać się od ponurej rzeczywistości. To jednak niewielka część ich obecnych ról społecznych i cywilizacyjnych. Współcześnie gry wykraczają bowiem daleko poza funkcję rozrywkową. Urosły do rangi rytuału, a nawet obiektu kultu. Stały się obiektem medialnym. Zmieniły urządzenia komercyjne w narzędzia ekspresji artystycznej. Dzięki swojej interaktywności, są jednym z najbardziej postępowych sposobów komunikacji. W kreatywny sposób łączą interaktywny storytelling z immersją, oferując doświadczenia, które pozwalają na zanurzenie się w opowieści. Posiadają ogromne możliwości edukacyjne i poznawcze. Eksplorują zagadnienia związane z symulacją i reprezentacją. Konfrontują ze społecznymi i ideologicznymi problemami. Prezentują potencjał twórczy daleki od eskapizmu, jednocześnie nie stroniąc od zabawy. Niewątpliwie zajmują niezwykle ważne miejsce we współczesnej kulturze cyfrowej, otwierając nowe perspektywy jej rozwoju.

Sam Bill Viola, pionier wideoartu, pokusił się o stworzenie jednej z pierwszych eksperymentalnych gier. Projekt zrealizował z Game Innovation Lab Uniwersytetu Południowej Kalifornii. The Night Journey to mroczna i mistyczna gra artystyczna. Będzie można doświadczyć jej na wystawie w Pałacu Potockich.

Projekt The Elegy GTA USA Gun Homicide Josepha deLappe bada wizualizację danych za pomocą gier komputerowych. W niezwykły sposób zwraca uwagę na ilość zabójstw z użyciem broni w USA. W 2065 Lawrence Lek używa medium gry do eksperymentu myślowego na temat przyszłej historii sztuki sinofuturyzmu, stawiając pytanie, czy wartości myślenia zachodniego humanisty mogą być istotne dla sztucznej inteligencji. Również i te prace zobaczycie na tegorocznym festiwalu Patchlab.

Gry reprezentują zamknięte, autonomiczne, alternatywne światy, przypominające te spotykane w opowieściach science fiction. W tym roku obchodzimy setną rocznicę urodzin Stanisława Lema, który, poszukując reguł funkcjonowania świata i kultury, często sięgał do teorii gier, a nawet snuł wizję wszechświata, funkcjonującego na zasadach gry. W specjalnym paśmie, zatytułowanym Lemosfera, będziecie mogli doświadczyć wyjątkowego, interaktywnego projektu Messages to The Post-Human Earth. Praca powstała w wyniku inspiracji brytyjskiego kolektywu Anagram propozycją Lema, aby zakodować informację o składowanych niebezpiecznych odpadach nuklearnych w DNA drzew. Ten wyjątkowy projekt, mający formę doświadczenia dźwiękowego z elementami rozszerzonej rzeczywistości, powstał na zamówienie Instytutu Adama Mickiewicza w Warszawie. Odkryjecie go parami – we dwóch, dwie lub dwoje – w Ogrodzie Botanicznym Uniwersytetu Jagiellońskiego.

Weźmiecie udział w grze miejskiej E-LEM-ENTY, inspirowanej gwiezdnymi podróżami Ijona Tichego. Specjalnie z okazji setnej rocznicy urodzin Lema, irański artysta Ali Phi zrealizował projekt Infinite Couplet – w przestrzeni Galerii Contemporary Art ARSENAL w Toronto, w ramach krakowskiego programu kulturalnego Kraków Culture. Światowa premiera dzieła odbędzie się u nas, online, za pośrednictwem platformy PLAY KRAKOW.

Festiwal Patchlab stara się za pomocą sztuki odzwierciedlić stale zmieniający się wpływ technologii na społeczeństwo i środowisko. Hasłem GAME OVER kwestionujemy naszą władczą pozycję na planecie. Obecne kryzysy zmuszają nas do zmiany sposobu, w jaki odnosimy się do naszego naturalnego otoczenia. Ekstremalne warunki pogodowe, susze, pożary i wirusy to siły natury, które usilnie zwracają naszą uwagę na zmiany klimatyczne i skutki działalności człowieka. Ten palący problem porusza japoński artysta Ryoichi Kurokawa, który na koncercie audiowizualnym Subassemblies przedstawi ekspresyjną siłę natury, przejmującą władzę nad wytworami człowieka. To spektakularne widowisko zobaczymy ostatniego dnia festiwalu, podczas specjalnego wieczoru w Muzeum Sztuki i Technologii Japońskiej Manggha, gdzie wystąpi również Tatsuru Arai, tworzący kompozycje, które pozwalają na dźwiękowe doświadczenie części natury wszechświata.

Dla osób, które nie mają możliwości dołączenia do nas fizycznie w Krakowie, część programu udostępnimy online. Zdalnie będziecie mogli wziąć udział również w warsztatach projektowania narracji interaktywnych, prowadzonych przez The Kissinger Twins – laureatów nagrody The Webby Awards – czy autorkę docenionego na Sundance projektu VR Noccc, Weronikę Lewandowską. Podczas paneli dyskusyjnych spotkacie się z gronem ekspertów i twórców najciekawszych gier artystycznych na świecie. Zobaczycie nagrodzone na Ars Electronica animacje.

To nie wszystko. Dziesiąta edycja to jubileusz, który chcemy świętować z Publicznością, Artystami i Przyjaciółmi festiwalu Patchlab. Wieczorami będziemy wspólnie bawić się w przestrzeni Hevre+1 – mamy dla Was program muzyczny na każdy dzień festiwalu. Co więcej, w sobotę artyści z Toronto, Budapesztu i Wiednia odmienią tę przestrzeń, abyśmy mogli się zanurzyć w widowiska audiowizualne realizowane na żywo podczas AVnocy.

Do zobaczenia w październiku!