Panel 3 _Przekraczanie terytoriów

9.10 | 16:00-17:30 online online English
83KB

Jaka jest rola sztuki, designu i technologii w kontekście świadomości ekologicznej, kryzysu klimatycznego i naszego związku z naturą? Czy sztuka, projektowanie i technologia mogą pomóc nam w różny sposób angażować się w ekosystemy i/lub pielęgnować nowe relacje z naturą, planetą i innymi gatunkami? We współpracy z FutureEverything, przedstawiamy serię rozmów online, dzieląc się kreatywnymi i innowacyjnymi praktykami odpowiadającymi na potrzeby środowiska i zmieniającymi nasze relacje z ekosystemami i planetą. W tym programie wiodący artyści, projektanci, naukowcy i badacze dzielą się pracą i metodologiami, które wykraczają poza istniejące struktury władzy i ustalone sposoby myślenia: od wydobycia i eksploatacji po nowe możliwości, pokrewieństwa i wizje na przyszłość.

Przekraczanie terytoriów
Kuratorka: Irini Mirena Papadimitriou, dyrektor kreatywna FutureEverything

W swoich działaniach artyści przez długi czas rejestrowali i zastanawiali się nad zmieniającymi się krajobrazami, wzorcami pogodowymi i wpływem człowieka na środowisko. Te refleksje na temat ewolucji przyrody i ekologii ukształtowały i nadal kształtują nasze rozumienie środowiska i nasz stosunek do niego. Ale co może zrobić sztuka w czasach kryzysów środowiskowych i jakie są praktyki, teorie i znaczenia idei symbiozy i myślenia jak ekosystemy? W tej rozmowie dowiemy się, co może oznaczać słuchanie, uczenie się od Ziemi i praca z nią oraz jakie działania artystyczne mogą wpłynąć na nowe rozumienie tych zagadnień.


53KB

Jakob Kudsk Steensen _DK

Jakob Kudsk Steensen jest artystą zajmującym się narracją środowiskową poprzez animację 3D, dźwięk przestrzenny i immersyjne instalacje. Dzięki współpracy z biologami terenowymi, kompozytorami i pisarzami tworzy poetyckie interpretacje  zjawisk przyrodniczych. Jego projekty oparte są na szeroko zakrojonych badaniach terenowych. Współpracuje m.in. z muzykiem ARCA, kompozytorem i dyrektorem muzycznym zespołu Philip Glass Ensemble Michaelem Riesmanem, ornitologiem i autorem dr Douglasem H. Pratt, architektem Sir David Adjaye OBE RA, BTS, Cornell Lab of Ornithology oraz Muzeum Historii Naturalnej w Berlinie.
Jakob ostatnio miał indywidualną wystawę Berl-Berl w ARoS Museum of Art w Aarhus, pokazywaną także w Berlinie w Halle am Berghain. Jego praca Liminal Lands była wystawiana w Luma Arles na wystawie Prelude. Był finalistą nagrody Future Generation Art Prize na Biennale w Wenecji w 2019 roku. W 2019 roku na zlecenie Serpentine Augmented Architecture zrealizował pracę The Deep Listener z Google Arts and Culture . Otrzymał nagrodę za najlepszą grafikę VR za RE-ANIMATED (2019) na Cinequest Festival for Technology and Cinema, Prix du Jury (2019) w Les RencontresArles, Webby Award – People’s Choice VR (2018) oraz Igrzyska for Change Award -Most Innovative (2018).


28KB

Robertina Šebjanič _SI

Robertina jest artystką i badaczką, nagradzaną i prezentowaną na całym świecie. Jej dzieła dotyczą zagadnień kulturowych, (bio)politycznych, ekologicznych realiów środowiska wodnego i wpływu ludzkości na inne żywe organizmy. Jej projekty wymagają opracowania strategii empatycznych, mających na celu rozpoznanie innego (nie-ludzkiego) gatunku. W analizie antropocenu i jego ram teoretycznych artystka używa terminów „akwatocen” i „aquaforming” w odniesieniu do wpływu człowieka na środowiska wodne. Jej prace otrzymały nagrody i nominacje na Prix Ars Electronica, Starts Prize, Falling Walls. W swoich projektach stawia filozoficzne pytania z pogranicza sztuki, technologii i nauki, odnosząc się krytycznie do wpływu człowieka na środowiska wodne. Jej praca artystyczna Aurelia 1+Hz / generator proto viva (artist proof) jest od 2019 roku częścią kolekcji .BEEP {collection;}_ Electronic Art Collection w Hiszpanii. Wystawiała/występowała na wystawach indywidualnych i zbiorowych oraz w galeriach i festiwalach: Ars Electronica w Linz, Kosmica festival_ Laboratorio Arte Alameda_Mexico City, Matadero_Madrid, La Gaîté Lyrique_ Paris, Le Cube_Paris, MONOM_ CTM Berlin, Art Laboratory Berlin, ZKM_Karlsruhe, re: publica_Berlin, Mladi Levi_Ljubljana, Centro de Cultura Digita_ Mexico City, Piksel_Bergen, OSMO/ZA_Ljubljana, Device art 5.015 w Klovičevi dvori_Zagreb, Eastern Bloc_Montreal, Eyebeam_New York, PORTIZMIR#3_Bblix_UM_Mar, festiwal w Kimirze Sztuka współczesna Metelkova)_Ljubljana.


49KB

Maya Chowdhry _UK

Maya Chowdhry jest multidyscyplinarną artystką, tworzy sztukę na żywo i instalacje wykorzystując interaktywny dźwięk i sensory, aby zachęcić widzów do reakcji i tworzenia własnej podróży poprzez jej dzieła w imię sprawiedliwości klimatycznej. Była uczestniczką rezydencji artystycznej programu Ignite wraz z naukowcem Effie Papargyropoulou z Leeds University 2020, podczas której rozbudowała swoją projekt – What’s Eating Reality – wciągające doświadczenie kulinarne, badające sprawiedliwość żywnościową, które zostało prezentowane na Lancaster Arts w 2018 roku.
Soil Voicemails, w ramach projektu Crossed Lines 2020 we współpracy z Muzeum Nauki bada nawoływania międzygatunkowe: owady zostawiające w glebie wiadomości głosowe dla innych owadów; ludzie tworzący komputerowo generowane gwizdki do delfinów telefonicznych czy nasłuchy telefoniczne żab tungarskich.
Była artystką-rezydentką w Critical Poetics: Care Of… na Uniwersytecie Nottingham Trent.
Jej najnowsza praca, Galvanizing Change, która bada zjawisko lęku klimatycznego, została zaprezentowana w Hulme Community Garden Centre w 2021 roku. Praca ta powstała w ramach rezydencji Net//work z  The British Council i Digital Art Studio w Belfaście. Kontynuowała rozwój tego projektu dzięki programowi wymiany wiedzy #OpenLight z uczoną Erinmą Ochu, profesorem nadzwyczajnym w dziedzinie mediów immersyjnych na Uniwersytecie Zachodniej Anglii.
Niedawno uruchomiła Walk with Us, specjalną aplikację spacerową, która bada zmiany klimatyczne, erozję i odporność wybrzeży, stworzoną wspólnie dla Narodowego Centrum Oceanografii.
Obecnie pracuje nad projektem dźwiękowym pt. You Sound Thirsty, który prezentowany będzie podczas Emergency Live Art Festival, Contact Theatre.
W 2022 roku brała udział w SUSTAIN Artist Digital Exchange Programme, projekcie zainicjowanym przez Castlefield Gallery (Wielka Brytania) i Aarhus Centre for Visual Art (DK), którego celem jest ułatwienie eksploracji tego, w jaki sposób praktyka artystyczna może przyczynić się do kultury niskoemisyjnej i niskoemisyjnej. przyszły.


30KB

Irini Mirena Papadimitriou  _UK

Kuratorka kultury cyfrowej, a obecnie dyrektorka kreatywna brytyjskiej organizacji kulturalnej FutureEverything działającej na pograniczu sztuki, nauki i aktywizmu od niemal trzydziestu lat. Wcześniej była kierownikiem ds. programów cyfrowych w V&A i dyrektorem ds. rozwoju sztuk nowych mediów w firmie Watermans. Jej wystawa „Sztuczna inteligencja” była wystawiana na V&A w 2018 roku, a w 2021 roku była kuratorką You and AI dla Onassis Foundation w Atenach, a następnie Plásmata: Bodies, Dreams, and Data w 2022 roku. Irini jest współzałożycielką Maker Assembly, krytycznego stowarzyszenia poświęconego kulturze twórców, była także współkuratorką programu Arts & Culture podczas festiwalu Mozilla, w tym wystawy Trustworthy AI w 2019 roku. Była laureatką kuratorskich programów badawczych, w tym MOBIUS (Instytut Fiński), Art Fund i Mondriaan Fonds, zasiadała w jury Prix Ars Electronica, D&AD Awards, Lumen Prize, EU STARTS i ACM Siggraph.

FutureEverything to wielokrotnie nagradzane laboratorium innowacji i organizacja kulturalna, która pomogła ukształtować kulturę cyfrową w Europie. Założona w Manchesterze w 1995r ., działa na pograniczu sztuki, nauki i aktywizmu. Przez wyselekcjonowany program wydarzeń, projekty artystyczne – których są kuratorami, krytyczne rozmowy, innowacyjne i kooperacyjne projekty, FutureEverything przesuwa granice kreatywności i stymuluje nowe sposoby myślenia wśród odbiorców kultury oraz w różnorodnych sektorach i dyscyplinach. Przyjmując podejście oparte na badaniach w działaniu, kierowane przez artystów i skoncentrowane na człowieku, FutureEverything z pasją łączy ludzi, by razem szukać nowych pomysłów na przyszłość i dzielić się nimi.