Panel 1 _Cyfrowość, sztuka cyfrowa i NFT a środowisko

7.10 | 17:00 Pałac Potockich Polski

Technologie cyfrowe, w tym nasze codzienne działania w sieci, wymagają dużej infrastruktury, która jest bardzo energochłonna. W skali globalnej sektor technologii cyfrowych emituje mniej więcej tyle samo gazów cieplarnianych co transport lotniczy.
Jak można temu przeciwdziałać? Czym jest ekologia cyfrowa? Jaką rolę odgrywa w tym kontekście sztuka cyfrowa i NFT?
Na te tematy między innymi rozmawiać będzie Agnieszka Obszańska z zaproszonymi artystami i ekspertami: Joanną Murzyn, Joanną Kurkowską oraz Pawłem Janickim.

 

 

 

73KB

388KB

Joanna Murzyn 

Joanna Murzyn jest inicjatorką Instytutu Ekologii Cyfrowej – społecznie zaangażowanego przedsiębiorstwa, które specjalizuje się w cyfrowo-ekologicznych audytach, pomiarach i optymalizacji produktów cyfrowych pod kątem redukcji ich emisyjności oraz w doradztwie w obszarach zrównoważonej i etycznej digitalizacji. Propagandystka zdecentralizowanych rozwiązań opartych na protokołach peer2peer, które niosą obietnicę powrotu do pierwotnych idei internetu, zgodnie z którymi wszystkie osoby podłączone do sieci są równe, a przy tym nie są narażone na wyzysk i inwigilację ze strony centralnych jednostek kontroli. Z wykształcenia filozofka, doświadczenie zawodowe zdobywała przy realizacji projektów i doradztwie biznesowym w obszarach innowacji technologicznych i zrównoważonego rozwoju. Pracowała m.in. dla UNESCO, Deloitte, Saatchi & Saatchi, PARP, Tate Exchange, IKEA, DuPont, El País oraz African Leadership Academy. Umiejętności praktyczne w pracy z technologiami, od strony kodu i hardware’u, opanowała dzięki realizacji projektów wraz ze społecznościami makerskimi i hakerskimi.


42KB

Joanna Kurkowska

Joanna frota Kurkowska jest  Data Industry Analyst w G2A.com oraz Game Analyst w akceleratorze Outlier Ventures. Jest odpowiedzialna za analizy oraz research rynku gier, Web3 i dóbr cyfrowych. Współprowadzi podcast Metagame oraz tworzy pierwszy w Polsce newsletter o kulturze i inicjatywach związanych ze zjawiskiem jakim jest Web3 – Digital Data Glitch.


30KB

Paweł Janicki

Paweł Janicki jest twórcą interaktywnych systemów audiowizualnych, instalacji i performensów, pracującym z estetyką microsound i kompozycją algorytmiczną. Studiował kulturoznawstwo w Uniwersytecie Wrocławskim, stale współpracuje z Centrum Sztuki WRO jako kurator, kieruje również działem innowacji. Wykłada w Katedrze Intermediów ASP w Poznaniu. Jego internetowy performens muzyczny Ping Melody został w 2004 roku wyróżniony główną nagrodą netarts.org przez tokijski Machida City Museum of Graphic Art w Tokyo, oraz nominowany przez Viper International Film, Video and New Media Festival w Bazylei.
Paweł Janicki był współzałożycielem i długoletnim członkiem kolektywu Gameboyzz Orchestra Project eksplorującego estetykę „lo-fi”, który swoje audiowizualne kompozycje kreowane za pomocą konsol do gier komputerowych prezentował m.in. na Biennale Sztuki Mediów WRO, festiwalach Transmediale (Berlin), Ars Electronica (Linz) czy w Centre Georges Pompidou. Jest współtwórcą wystawy Interaktywny Plac Zabaw. Obecnie przygotowuje instalację Oceanus w ramach europejskiego projektu Moving Stories.


40KB

Agnieszka Obszańska

Agnieszka Obszańska jest dziennikarką kulturalną i osobowością radiową. W latach 2007-2020 związana z “Trójką”, czyli Programem III Polskiego Radia. Reporterka i autorka programów m.in.: codziennego serwisu o wydarzeniach kulturalnych w Polsce i na świecie: „Teren Kultura”, a także współautorka audycji „Radiowy Dom Kultury”. Po odejściu z “Trójki”, od 2021 r. prowadzi w Radiu 357 autorski program o kulturze “Obszary” i muzyczne “Fikando”. Pracuje też z dźwiękiem tworząc sound design, podcasty, instalacje i słuchowiska, często bazujące na rejestrowanych samodzielnie dźwiękach terenowych.