W ciągu ostatnich dwóch dekad znacząco wzrosła liczba artystów, używających medium gry wideo jako medium ekspresji i wizji artystycznej. Podczas panelu, artyści i kuratorzy z różnych części świata zaprezentują nietypowe gry jako medium eksperymentalne, artystyczne i ekspresyjne. Zaproszeni goście oprowadzą nas po eksperymentalnych, zhakowanych i poetyckich projektach gralnych. Poznamy gry artystyczne z różnych zakątków świata, narracyjne i zabawne projekty gralne, a może nawet i nietuzinkowe escape roomy!

 

Prowadzi: Zuraida Buter | NL

Natalia Alfutova, Yaroslav Kravtsov | RU
Isabelle Arvers | FR
Laura Palavecino | AR
Claudia Molinari | IT

OGLĄDAJ TUTAJ

Natalia Alfutova, Yaroslav Kravtsov | RU

Masterskaya 15 to studio nowej generacji, z siedzibą w Moskwie. Natalia Alfutova i Jaroslav Kravtsov stworzyli je jako think-tank dla rosyjskich artystów nowych mediów. Przedmiotem zainteresowania Masterskaya są metawers oraz ingerencja cyfrowych form życia w fizyczny świat, a także istnienie i samoidentyfikacja w świecie rozwijających się technologii cyfrowych, big data, wirtualnej rzeczywistości i sztucznej inteligencji.

Natalia Alfutova ukończyła matematykę na Moskiewskim Uniwersytecie Państwowym, reżyserię filmową na Moskiewskich Wyższych Kursach Reżyserskich i sztukę multimedialną w Szkole Artystycznej Rodczenki w Moskwie. W 2014 założyła studio artystyczne Mediamead, którego działania łączą matematykę, kino i sztukę multimedialną. Głównymi dziedzinami twórczości Alfutovej są sztuka naukowa, sztuka cyfrowa i sztuka aplikacji. Ten ostatni gatunek artystka zainicjowała osobiście. Sztuka aplikacji to dzieła tworzone i rozpraszane za pomocą aplikacji mobilnej. Prace Alfutovej prezentowane były muzeach i centrach sztuki, m.in. w Moskwie, Montrealu, Berlinie i Wiedniu. Obecnie artystka pracuje nad cyfrowymi awatarami, badając ich wpływ na życie współczesnego człowieka. Natalia Alfutova mieszka i pracuje w Moskwie.

Yaroslav Kravtsov jest niezależnym twórcą gier, artystą nowych mediów i popularyzatorem gier wideo. Od 2007 zajmuje się profesjonalnym tworzeniem gier. Kravtsov ukończył fizykę na Moskiewskim Uniwersytecie Państwowym. Obecnie jest dyrektorem kreatywnym platformy Expload, zajmującej się projektowaniem i dystrybucją gier typu Open Eyes. Artysta prowadzi kurs tworzenia gier dla użytkowników Unity w Scream School w Moskwie oraz koordynuje konferencję DevGAMM, odbywającą się w Moskwie, Kijowie i Mińsku.

 

Claudia Molinari | IT

Claudia Molinari jest artystką wizualną i ilustratorką z wieloletnim doświadczeniem w kreatywnym kierowaniu projektami związanymi z designem. To współzałożycielka mediolańskiego studia We Are Müesli, które wielokrotnie nagradzano: za interaktywne opowieści jak CAVE! JASKINIA! DEUS VIDET czy Venti Mesi, historyczną śledczą grę karcianą Colpo di Stato, czy escape room WER IST WER.

 

Isabelle Arvers | FR

Isabelle Arvers to francuska artystka i kuratorka, której badania skupiają się na interakcjach między sztuką a grami wideo. Od dwudziestu lat bada artystyczne, etyczne i krytyczne implikacje gier cyfrowych. Interesuje ją kreatywny potencjał hakowania gier wideo poprzez praktykę machinimy. Jako kuratorka, Isabelle skupia się na grach wideo jako nowym języku i ekspresyjnym medium dla artystów. Kuratorowała pokazy i festiwale na całym świecie: Machinima in Mash Up (Vancouver Art Gallery, 2016), UCLA Gamelab Festival (Hammer Museum, Los Angeles 2015, 2017), Evolution of Gaming (Vancouver, 2014), Game Heroes (Alcazar , Marsylia, 2011) i inne. W 2019 Isabelle Arvers wyruszyła w światową trasę, by eksplorować sztukę oraz gry w krajach niezachodnich i promować pojęcie różnorodności płci, seksualności i pochodzenia geograficznego, koncentrując się na praktykach związanych z queer, feminizmem i dekolonializmem.

 

Laura Palavecino | AR

Laura Palavecino to argentyńska artystka wizualna, projektantka gier wideo, edukatorka i badaczka. Specjalizuje się w grach eksperymentalnych, badaniach nad grami i elektronice. Obecnie kończy tworzenie pracy magisterskiej na kierunku Electronic Arts. Palavecino łączy tradycyjną sztukę oraz technologię ze swoimi zainteresowaniami badawczymi, które skupione są na naturze, cudowności, duchowości i kwestiach środowiskowych. Artystka skupia się na rozwoju gier artystycznych, alternatywnych konsol, a także sztuki immersyjnej.