AI: Waste & Hallucinations

26.10 | 19:00-20:30 Bilety | Going. / 70 PLN Cricoteka. Ośrodek Dokumentacji Sztuki Tadeusza Kantora
373KB

Dwa eksperymentalne performensy o treściach generowanych przez technologię, które wymykają się kontroli.
Duet z Wiednia – Ursula Winterauer i Claudia Larcher – bada halucynacje AI, gdy algorytmy tworzą fikcje i nadpisują analogowe artefakty, zamieniając je w nowe archiwa audiowizualne.
Irański artysta Ali Phi wykorzystuje robotyczne ramię sterowane AI, podejmując temat wasted data — cyfrowych odpadów, także tych pozostawianych po śmierci. Projekt prezentowany po raz pierwszy w Polsce, tuż po premierze w Miami.

 

 


37KB

Decompositions for Computers | Ali Phi

  _IR/CA

Generatywny performens audiowizualny z udziałem człowieka i robotycznego ramienia napędzanego AI, który bada ukryty wpływ środowiskowy cyfrowych odpadów danych (wasted data). Korzystając z globalnych zbiorów danych – w tym statystyk Banku Światowego, informacji o wzroście populacji, użytkowaniu internetu oraz cyfrowych śladów pozostawionych przez zmarłych — artysta przekształca je w immersyjne pejzaże wizualno-dźwiękowe, wizualizując, jak nasza obecność online kumuluje się i przekształca ekosystemy. W pięciu rozdziałach zatytułowanych kolejno: Formation, Creation, Connection; Human Factor / Parallel Universe; Non-human Activity; Pandemic + Blockchain; Dead-to-Alive Ratio, projekt zamienia dane w ewoluujące systemy cząsteczek, struktury świetlne i pejzaże dźwiękowe, komentując, jak innowacje zmieniają nasz naturalny i cyfrowy świat.

Kluczową rolę odgrywa ramię robotyczne sterowane przez AI, które obserwuje projekcje i — reagując na zbiory danych w każdym z rozdziałów — współpracuje z artystą, generując dźwięki i wpływając na parametry wizualne. Działając jednocześnie jako performer i mediator, współtworzy performens, zacierając granicę między sprawczością człowieka a maszyny. Po światowej premierze na Beyond Basel w Miami i MUTEK Mexico City, performens będzie można zobaczyć po raz pierwszy w Polsce na Patchlab Festival.

Projekt został zrealizowany przy wsparciu Canada Council for the Arts, Ontario Arts Council oraz Miasta Toronto.


157KB

Ursula Winterauer w duecie z Claudią Larcher wzięły na kanwę halucynacji sztucznej inteligencji, czyli zjawisko, gdy algorytmy błędnie interpretują dane lub tworzą fikcję. Relikty mediów analogowych — szumy VHS, telewizyjne glitche czy przeploty — zostają ożywione jako archiwa wizualno-dźwiękowe i nadpisane przez AI, zyskując nowy kontekst. Projekt bada technologie pamięci i ich estetyczną ewolucję — od analogowej przeszłości po cyfrową przyszłość — tworząc immersyjne środowisko, w którym obraz i dźwięk splatają się, kwestionując sposób, w jaki technologia kształtuje percepcję, przestrzeń i pamięć.