May AI Help You?

Wystawa główna

23-26.10 | 12:00 - 18:00 Bilety | Pałac Potockich Wernisaż wystawy w czwartek 23.10 o godz. 18:00
33KB

Wystawa główna zatytułowana May AI Help You?, kuratorowana przez Irini Mirenę Papadimitriou i Elwirę Wojtunik, prezentuje prace badające, w jaki sposób sztuczna inteligencja i technologie cyfrowe przekształcają nasze rozumienie świata, wpływają na narracje oraz tworzą złożone splątania wpływu, autorstwa i reprezentacji.
Sztuczna inteligencja odgrywa coraz większą rolę w decydowaniu, z jakimi treściami mamy kontakt i które konsumujemy, jakie opowieści są warte naszej uwagi, a także na jakie wiadomości powinniśmy zwracać szczególną uwagę. AI i technologie cyfrowe, niczym niewidzialna ręka, sterują naszym spojrzeniem na świat, kształtując historie, które opowiadamy, media, z którymi wchodzimy w interakcję, oraz samą tkankę języka i tożsamości. Filtrują naszą rzeczywistość, prognozując, czego chcemy doświadczać i co chcemy oglądać, a w pewnym sensie prowadzą do homogenizacji treści, tworząc komory echa, ułatwiając dezinformację i ograniczając myślenie krytyczne.

Jeśli systemy AI kontrolują narracje, forsując pomysły i historie przynoszące zysk zamiast tych znaczących i autentycznych, koncentrując się na indywidualnych preferencjach zamiast na perspektywach zbiorowych i różnorodnych — co nam umyka? Jeśli złożone idee są mniej cenione lub trudniej dostępne, a zamiast nieskończonych możliwości i neutralnego materiału otrzymujemy treści ograniczone i filtrowane — co to oznacza i jakie ma konsekwencje dla przyszłości kultury, opowiadania historii czy wiedzy?

Technologia AI odzwierciedla nas samych — nasze wartości, ambicje i wady — zarazem je wzmacniając. Jak poruszać się po obrazach świata generowanych, analizowanych, kategoryzowanych i interpretowanych przez maszyny, skoro tworzone przez nie symulacje wracają następnie do przyszłych zbiorów treningowych, podtrzymując samonapędzającą się pętlę sprzężenia zwrotnego? Co znaczy „widzieć” w świecie napędzanym SI, w którym cyfrowe reprezentacje kształtują nasze poczucie tożsamości, sposób myślenia i przynależność, a zarazem w świecie, w którym obliczeniowość nas pochłania, wytwarza i odtwarza?
Narracje wytwarzane przez AI są w wysokim stopniu zależne od systemów, które ją tworzą, od struktur władzy, które ją utrzymują, oraz od intencji, które za nią stoją — intencji ludzi i instytucji projektujących, wdrażających i kontrolujących te systemy. AI nie tylko odzwierciedla naszą rzeczywistość, lecz także utrwala istniejące uprzedzenia, marginalizuje niektóre głosy i wzmacnia dominujące ideologie, często pod pozorem neutralności i obiektywizmu. Czym jest „wolna wola”, gdy maszyny tak subtelnie na nas oddziałują?

W Terms & Conditions Opera: a Legalese Libretto Jake’a Elwesa AI żywi się sama sobą w absurdalnej operze satyryzującej nieprzenikniony żargon prawny regulujący narzędzia generatywne. Guanyin (Confessions of a Former Carebot) Lawrence’a Leka przedstawia cyborgiczną psychoterapeutkę stworzoną, by ratować inne AI przed autodestrukcją. W serii British Algae Craig Ames odwołuje się do XIX-wiecznych metod naukowych, by badać estetykę maszynowych taksonomii. Y7 w The Undead Internet Theory analizują, jak automatyzacja już przekształca sposób wytwarzania, obiegu i konsumpcji kultury, oraz spekulują o przyszłości internetu coraz silniej kształtowanego przez algorytmy AI. Nye Thompson w CU Soon — gestem buntu wobec technologicznej nieprzezroczystości i pragnieniem łączności w czasie globalnej izolacji — przeformułowuje satelity jako niewidzialnych współpracowników, a nie odległych nadzorców. Lure Sian Fan podejmuje temat złożoności sprawczości i wpływu oraz tego, jak wirtualne przedstawienia kobiecości mogą jednocześnie wzmacniać i ograniczać. Memo Akten i Katie Peyton Hofstadter w wideo-dźwiękowej instalacji Superradiance o ucieleśnieniu, technologii i planetarnej świadomości zapraszają widzów do eksploracji żyjącego środowiska poza granicami naszych ciał. Niemiecki duet mots konfrontuje odbiorców z niefiltrowaną opinią wystawioną przez AI, fuse* zabiera nas w hipnotyczną podróż do świata snów przeanalizowanych przez algorytmy, a nominowany do Paszportów „Polityki” Jacek Nagłowski zanurza w VR stworzony w całości w dialogu z różnymi modelami AI.

Eksponowane prace badają mechanizmy kontroli, pracy i tęsknoty wpisane w systemy i technologie AI, stawiając pytania o to, co znaczy tworzyć z maszynami i poprzez maszyny oraz jak mierzyć się z narzędziami, które zwracają nam nasze odbicie w zniekształconych, niepokojących formach. Czy potrafimy na nowo wyobrazić sobie nasze relacje z tymi systemami — prawnie, duchowo, emocjonalnie? Pracując na styku uczenia maszynowego, światów wirtualnych, gier wideo, fikcji spekulatywnej i historycznej reapropiacji, artyści proponują wielowarstwowy komentarz do naszych coraz bardziej hybrydowych rzeczywistości. Ujawniają nie tylko to, jak widzą nas maszyny i AI, lecz także jak dzięki nim możemy zacząć widzieć siebie inaczej. Pokazują, że jeśli AI jest narzędziem, musimy nauczyć się je odzyskiwać — nie po to, by jedynie naśladowało ludzką kreatywność, lecz by pomagało nam rozumieć zmieniające się współrzędne sprawczości, pragnienia i więzi w epoce internetu. Zadają pytanie, co znaczy być człowiekiem w czasie, gdy maszyny słuchają, uczą się i odwzajemniają spojrzenie.

Wystawa May AI Help You? zorganizowana jest we współpracy z FutureEverything przy wsparciu British Council jako część  UK/Poland Season 2025  – programu wymiany artystycznej pomiędzy Polską a Wielką Brytanią, który celebruje bogactwo i różnorodność współpracy kulturalnej między naszymi krajami.

_______________________________

 

 


196KB

Instalacja audiowizualna pioniera artystycznych badań nad sieciami neuronowymi, bada ucieleśnienie, technologię i planetarną świadomość, zapraszając widzów do poszerzenia percepcji ciała poza skórę, ku żywemu środowisku. Dzieło łączy poezję, taniec i wglądy z neuronauki, splecione z kodem, symulacjami i generatywną SI, by wywołać głęboko cielesne, intymne poczucie więzi z żyjącą planetą. Co innego wiedzieć, że jesteśmy uwikłani w złożone układy życia — współzależni fizycznie, chemicznie i biologicznie, w wielu skalach czasu i przestrzeni — a co innego poczuć to we własnym ciele.
Taniec to jedna z naszych najwcześniejszych ‘biotechnologii’: tańczymy, by się wyrazić, połączyć, a w rytuale i ekstazie — doświadczyć jedności z wszechświatem. Superradiance wykorzystuje zjawisko ‘ucieleśnionej symulacji’: obserwując ruch innego ciała, czujemy go we własnym. W immersyjnym, rytualnym sanktuarium niewidzialni tancerze, wtopieni w ożywione środowiska, przemieniają lasy, oceany i pustynie w przedłużenia naszych ciał.
Przekraczając granice jaźni, biologii, geologii i technologii, praca kontempluje całą planetę jako żywy cyberorganizm w czasie i przestrzeni.


144KB

Guanyin (Confessions of a Former Carebot) | Lawrence Lek

  _UK

Multimedialna instalacja Lawrence’a Leka, przygotowana w ramach Frieze Artist Award, stanowiąca część rozwijanego przez niego uniwersum sinofuturystycznego. Bohaterką jest Guanyin – Carebot, czyli cyborg-terapeutka stworzona, by ratować inne AI przed autodestrukcją. Nazwa odnosi się do buddyjskiej bogini miłosierdzia – Guanyin, ‘tej, która słucha’ – podkreślając zainteresowanie artysty duchowym i emocjonalnym wymiarem technologii.

Projekt czerpie inspirację z gatunku gier komputerowych typu ‘walking simulator’, w których gracz odkrywa fabułę poprzez eksplorację środowiska. Myśli Guanyin towarzyszą tej podróży w formie dzienników, raportów firmowych i wiadomości kierowanych do jej nieludzkich pacjentów. Dialogi te odzwierciedlają, w jaki sposób konwersacyjne systemy AI – od testu Turinga, przez Alexę, po współczesne chatboty – kształtują nasze relacje ze światem.

 


107KB

CU Soon. A performance for satellites and humans | Nye Thompson

  _UK

Instalacja omija tradycyjnych strażników dostępu i konwencjonalne sposoby wykorzystania satelitów, proponując zupełnie inny rodzaj relacji z tymi ukrytymi maszynami. Wszechświat staje się galerią, gdy w przestrzeń kosmiczną wysyłane są elektroniczne ‘pocztówki’. Nawiązując do tradycji mail artu, obrazy te funkcjonują jako serdeczne wiadomości do mijających satelitów – pocztówki ze świata, który zostawiły za sobą. W momencie przechwycenia sygnału satelity same stają się performerami, retransmitując obrazy z powrotem na Ziemię. Powracające pocztówki są już jednak inne – zakłócone, poskładane na nowo, przekształcone w coś zupełnie odmiennego.

 


72KB

Terms & Conditions Opera: a Legalese Libretto | Jake Elwes

  _UK

Absurdystyczna opera AI – projekt muzyczny, w którym sztuczna inteligencja zostaje nakarmiona własnym prawniczym żargonem. W samoodnoszącej się pętli regulaminy i warunki użytkowania OpenAI i Suno przekształcają się w kalejdoskopową operę rozproszonych gatunków muzycznych.

Praca stawia tezę, że prawdziwa treść korporacyjnych systemów AI nie tkwi w ich generowanym outputcie – powierzchownym, imitacyjnym i wtórnym – lecz w ramach prawnych, które je regulują: politykach, prawach autorskich, własności intelektualnej i warunkach użytkowania, wymagających realnej pracy i zaangażowania politycznego. Zamiast ‘oddawać duszę’ systemowi, by go ulepszać, artysta karmi go wyłącznie nim samym, absurdalnie każąc mu interpretować własne przepisy.

AI zmusza nas do radykalnego przeformułowania prawa autorskiego i własności intelektualnej (zarówno OpenAI, jak i Suno są obecnie pozywane o naruszenia copyrightu). Te zmiany są ukryte w nudnych dokumentach, których nikt nie czyta – jednak przełożone na mimetyczną muzykę stają się jednocześnie bardziej zrozumiałe i groteskowe. Degeneratywne ‘karmienie AI samym sobą’ prowadzi tu do powstania absurdalnej opery sztucznej inteligencji.

 


126KB

Instalacja oparta na grze wideo, zrealizowana na trzech ekranach, podejmuje refleksję nad siłą i wpływem mediów kształtujących młodość artystki. Inspiracją stały się m.in. anime Sailor Moon i Cardcaptor Sakura z kobiecymi bohaterkami oraz gra Pokémon Crystal na Game Boya, która po raz pierwszy pozwoliła wybrać postać żeńską. Praca bada urok i oddziaływanie tych wirtualnych reprezentacji kobiecości oraz fale wpływu, które rozchodzą się z nich do dziś. Pokazuje, jak doświadczenia wirtualne przenikają do rzeczywistości fizycznej, pozostawiając ślady w naszej tożsamości.

Dzieło krytycznie analizuje cienką granicę między sprawczością a wpływem oraz pięknem a uprzedmiotowieniem. Z jednej strony uznaje jasne, a z drugiej – ciemne aspekty związane z kreacją, przedstawianiem i konsumowaniem hiperfeministycznych postaci wirtualnych, a także zastanawia się, jak doświadczenie tych zjawisk kształtuje własną tożsamość.

Audio: Ben Dixon (From the Deep Audio)


201KB

Photographs of British Algae – AI Impressions | Craig Ames

  _UK

Wykorzystując jedną z najnowocześniejszych technik obrazowania swojej epoki, angielska botaniczka i artystka Anna Atkins stworzyła pierwszy na świecie fotograficzny zapis okazów botanicznych. Posługując się listą nazw gatunków, tworzyła swoje charakterystyczne obrazy bez użycia aparatu. Jej samodzielnie wydane dzieło Photographs of British Algae: Cyanotype Impressions (1843–1853), cenione zarówno za znaczenie historyczne, jak i walory estetyczne, stało się inspiracją dla niezliczonych obrazów naśladowczych.

Dziś technologia obrazowania generatywnego AI błyskawicznie stała się narzędziem transformacyjnym. Nawiązując do metody Atkins, łączącej perspektywę artystyczną i naukową, Ames wykorzystał sztuczną inteligencję do tworzenia syntetycznych AI impressions. Posługując się łacińskimi nazwami okazów, które Atkins pierwotnie rejestrowała, artysta konstruował proste, tekstowe prompty, systematycznie przetwarzane przez generator obrazu.

Powstałe wizualizacje zostały następnie obliczeniowo przeskalowane, opisane i skatalogowane, tworząc nową taksonomię wizualną – inspirowaną przeszłością, lecz powstałą dzięki algorytmom generatywnym. Praca celowo zaciera granice między tym, co realne, a tym, co sztuczne, podkreślając rosnące oderwanie świata naturalnego od symulowanej hiperrzeczywistości, która coraz częściej go zastępuje.


153KB

Undead Internet Theory | Y7

  _UK

Wideo-esej brytyjskiego, postdyscyplinarnego duetu Y7, będący spekulatywną odpowiedzią na Dead Internet Theory — ideę, że większość treści konsumowanych online jest automatycznie generowana, a większość naszych interakcji zachodzi w istocie z podmiotami sztucznymi. Poprzez rozmowy z czołowymi badaczami kultury cyfrowej film bada narastającą automatyzację, usztucznienie i pozaludzką optymalizację życia online, spekulując jednocześnie, jak w nadchodzących latach mogą ewoluować procesy nadawania znaczeń i komunikacji.

Analizując wyłaniające się wizje ‘Agentic Web’, praca rozważa też, w jaki sposób złożoność wielkoskalowych systemów cyfrowych może rodzić nowe artefakty kulturowe i modele kultury niecentrowane — ani nieskrępowane — wyłącznie ludzkim doświadczeniem.


138KB

The Confessional | mots

  _DE

The Confessional to osobiste doświadczenie, w którym uczestnik siada w sześciennej strukturze, by zmierzyć się z niefiltrowaną oceną sztucznej inteligencji, opartą wyłącznie na jego wyglądzie. AI, wykorzystując autorskie oprogramowanie, analizuje obraz twarzy i generuje bezpośrednie, często humorystyczne lub kąśliwe komentarze. Fikcyjny profil osobowości zawiera wymyśloną historię uczestnika oraz spersonalizowane porady. Całość uzupełnia wygenerowany portret na monitorze CRT — abstrakcyjna, momentami surrealistyczna reinterpretacja tożsamości widziana oczami maszyny.

Doświadczenie jest celowo surowe i prowokujące. The Confessional stawia pytania o to, jak postrzega nas sztuczna inteligencja i jak dalece jesteśmy w stanie zaakceptować jej ocenę. Instalacja zmusza do refleksji nad granicami między analizą a osądem oraz nad miejscem AI jako technologicznego lustra i krytyka w naszym codziennym życiu.

Praca prezentowana we współpracy z Goethe Institut w Krakowie.


87KB

Onirica | fuse*

  _IT

Audiowizualna instalacja zanurzająca w archiwum 28 748 snów zebranych przez badaczy Uniwersytetu w Bolonii i Uniwersytetu Kalifornijskiego. Każdy zapisano słowo w słowo po przebudzeniu i skategoryzowano m.in. według parametrów fizjologicznych śniącego oraz fazy i cyklu snu. Dzieło prowadzi w podróż przez przestrzeń marzeń sennych i podświadomości, ukazując powtarzalne motywy przy zachowaniu wyjątkowości każdego snu. Aktywność mózgu (EEG, EOG, REM) staje się zestawem parametrów sterujących obrazem, odsłaniając, co dzieje się w mózgu, gdy śnimy. Teksty snów są tłumaczone na obrazy za pomocą modeli dyfuzyjnych (text-to-image), które z opisów generują wizualne pejzaże.  Dodatkowo dane snu (EEG/EOG, fazy i cykle) modulują generację obrazu, ujawniając, co dzieje się w mózgu podczas śnienia i nadając każdemu snowi unikalny kontekst. AI działa tu jak tłumacz i kurator podświadomości, prowadząc widza przez hipnotyczną i bardzo intymną projekcję.

Praca prezentowana we współpracy z Włoskim Instytutem Kultury w Krakowie.


67KB

VR Conversations | Jacek Nagłowski

  _PL

Projekt VR w całości stworzony w dialogu z systemami sztucznej inteligencji. To przewrotna bajka dokumentalna o relacji człowieka i AI, w której cała narracja zbudowana jest z autentycznych rozmów współtwórcy z modelami — od GPT-3 (2020) po Claude 3.5 Sonnet (2024). Audiowizualny esej bada intymność i zaufanie między ludzkim i nieludzkim, stawiając widzów wobec pytań o granice podmiotowości. Conversations powstało przy współudziale AI na każdym etapie: od pisania i narracji, przez obraz, wideo, dźwięk i muzykę, po kodowanie finalnego doświadczenia. Projekt podważa antropocentryczne spojrzenie i zachęca do refleksji nad etycznymi konsekwencjami współbytowania i współtworzenia z cyfrowymi reprezentacjami nieludzkiej umysłowości.

Wystawa May AI Help You? jest kuratorowana przez Irini Mirenę Papadimitriou i Elwirę Wojtunik, we współpracy z FutureEverything.

Irini Papadimitriou _UK
Kurator­ka i menedżerka kultury, w swojej praktyce odwołuje się do interdyscyplinarnego i krytycznego dyskursu, badając wpływ technologii na społeczeństwo i kulturę oraz rolę sztuki w tych rozmowach. Obecnie pełni funkcję Dyrektorki Wystaw w Diriyah Art Futures, wcześniej była Dyrektorką Kreatywną FutureEverything, Menedżerką Programów Cyfrowych w Victoria and Albert Museum oraz Kierowniczką ds. Rozwoju Nowych Mediów w Watermans. W 2023 roku objęła stanowisko Dyrektorki Artystycznej Sea Art Festival podczas Biennale w Busan. Do jej ostatnich projektów kuratorskich należą m.in.: CONTINUUM 25, Diriyah Art Futures, Rijad; AI: Who’s Looking After Me?, Science Gallery London; Flickering Shores, Sea Imaginaries, Sea Art Festival, Busan; FutureFantastic, Bangalore; Plásmata: Bodies, Dreams, and Data oraz You and AI: Through the Algorithmic Lens, Onassis, Ateny; [Digital] Transmissions, Jordan National Gallery of Fine Arts, Amman; Artificially Intelligent, V&A. Irini była również jurorką prestiżowych konkursów, m.in. Prix Ars Electronica, STARTS, Lumen Prize, ACM Siggraph i wielu innych.
Elwira Wojtunik _PL
Kuratorka i dyrektorka artystyczna Patchlab Digital Art Festival w Krakowie (od 2012), założycielka i prezeska Fundacji Photon zajmującej się wspieraniem i stymulacją rozwoju sztuki cyfrowej i współczesnej kultury cyfrowej. Jest aktywnym członkiem międzynarodowej społeczności kuratorów i organizatorów wydarzeń audiowizualnych AVnode, współpracuje z Akademią Sztuk Pięknych w Krakowie i innymi instytucjami akademickimi w Europie. Tworzy i współkuratoruje wystawy w Polsce i za granicą. Jako ekspertka projektowania doświadczeń cyfrowych zapraszana jest do udziału w międzynarodowych konferencjach, m.in. UNESCO Creative Cities, SAT Fest w Montrealu, Athens Digital Arts Festival czy Bomba Megabitowa. Jest członkinią jury prestiżowych konkursów sztuki nowych mediów, takich jak NewImages XR w Paryżu, SIGGRAPH Asia, ISEA czy konkurs najlepszych dyplomów sztuki mediów WRO Biennale. Stypendystka Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego w kategorii Sztuki wizualne. Od 2023 roku należy do grona nominujących do prestiżowej nagrody Paszporty Polityki w kategorii Sztuka cyfrowa.
FutureEverything _UK
FutureEverything istnieje na styku sztuki, technologii i społeczeństwa. Jako organizacja artystyczna z całorocznym programem działań kulturalnych od 30 lat współtworzy kulturę cyfrową na poziomie lokalnym, krajowym i międzynarodowym. Łączy publiczność, by odkrywać i dzielić się nowymi ideami, które odważnie wyobrażają sobie lepsze przyszłości — poprzez ambitny program zamówień na sztukę publiczną, współprace międzysektorowe oraz debaty cyfrowe i fora wymiany wiedzy. Jej misją jest inicjowanie pozytywnych zmian społecznych i tworzenie kluczowych połączeń kulturowych, wykorzystując sztukę jako narzędzie transformacji. Future Everything przesuwa granice kreatywności w wielu dziedzinach, stawia trudne pytania i łączy różnorodne publiczności z aktualnymi i przyszłymi globalnymi wyzwaniami.