Wystawa główna zatytułowana May AI Help You?, kuratorowana przez Irini Mirenę Papadimitriou i Elwirę Wojtunik, prezentuje prace badające, w jaki sposób sztuczna inteligencja i technologie cyfrowe przekształcają nasze rozumienie świata, wpływają na narracje oraz tworzą złożone splątania wpływu, autorstwa i reprezentacji.
Sztuczna inteligencja odgrywa coraz większą rolę w decydowaniu, z jakimi treściami mamy kontakt i które konsumujemy, jakie opowieści są warte naszej uwagi, a także na jakie wiadomości powinniśmy zwracać szczególną uwagę. AI i technologie cyfrowe, niczym niewidzialna ręka, sterują naszym spojrzeniem na świat, kształtując historie, które opowiadamy, media, z którymi wchodzimy w interakcję, oraz samą tkankę języka i tożsamości. Filtrują naszą rzeczywistość, prognozując, czego chcemy doświadczać i co chcemy oglądać, a w pewnym sensie prowadzą do homogenizacji treści, tworząc komory echa, ułatwiając dezinformację i ograniczając myślenie krytyczne.
Jeśli systemy AI kontrolują narracje, forsując pomysły i historie przynoszące zysk zamiast tych znaczących i autentycznych, koncentrując się na indywidualnych preferencjach zamiast na perspektywach zbiorowych i różnorodnych — co nam umyka? Jeśli złożone idee są mniej cenione lub trudniej dostępne, a zamiast nieskończonych możliwości i neutralnego materiału otrzymujemy treści ograniczone i filtrowane — co to oznacza i jakie ma konsekwencje dla przyszłości kultury, opowiadania historii czy wiedzy?
Technologia AI odzwierciedla nas samych — nasze wartości, ambicje i wady — zarazem je wzmacniając. Jak poruszać się po obrazach świata generowanych, analizowanych, kategoryzowanych i interpretowanych przez maszyny, skoro tworzone przez nie symulacje wracają następnie do przyszłych zbiorów treningowych, podtrzymując samonapędzającą się pętlę sprzężenia zwrotnego? Co znaczy „widzieć” w świecie napędzanym SI, w którym cyfrowe reprezentacje kształtują nasze poczucie tożsamości, sposób myślenia i przynależność, a zarazem w świecie, w którym obliczeniowość nas pochłania, wytwarza i odtwarza?
Narracje wytwarzane przez AI są w wysokim stopniu zależne od systemów, które ją tworzą, od struktur władzy, które ją utrzymują, oraz od intencji, które za nią stoją — intencji ludzi i instytucji projektujących, wdrażających i kontrolujących te systemy. AI nie tylko odzwierciedla naszą rzeczywistość, lecz także utrwala istniejące uprzedzenia, marginalizuje niektóre głosy i wzmacnia dominujące ideologie, często pod pozorem neutralności i obiektywizmu. Czym jest „wolna wola”, gdy maszyny tak subtelnie na nas oddziałują?
W Terms & Conditions Opera: a Legalese Libretto Jake’a Elwesa AI żywi się sama sobą w absurdalnej operze satyryzującej nieprzenikniony żargon prawny regulujący narzędzia generatywne. Guanyin (Confessions of a Former Carebot) Lawrence’a Leka przedstawia cyborgiczną psychoterapeutkę stworzoną, by ratować inne AI przed autodestrukcją. W serii British Algae Craig Ames odwołuje się do XIX-wiecznych metod naukowych, by badać estetykę maszynowych taksonomii. Y7 w The Undead Internet Theory analizują, jak automatyzacja już przekształca sposób wytwarzania, obiegu i konsumpcji kultury, oraz spekulują o przyszłości internetu coraz silniej kształtowanego przez algorytmy AI. Nye Thompson w CU Soon — gestem buntu wobec technologicznej nieprzezroczystości i pragnieniem łączności w czasie globalnej izolacji — przeformułowuje satelity jako niewidzialnych współpracowników, a nie odległych nadzorców. Lure Sian Fan podejmuje temat złożoności sprawczości i wpływu oraz tego, jak wirtualne przedstawienia kobiecości mogą jednocześnie wzmacniać i ograniczać. Memo Akten i Katie Peyton Hofstadter w wideo-dźwiękowej instalacji Superradiance o ucieleśnieniu, technologii i planetarnej świadomości zapraszają widzów do eksploracji żyjącego środowiska poza granicami naszych ciał. Niemiecki duet mots konfrontuje odbiorców z niefiltrowaną opinią wystawioną przez AI, fuse* zabiera nas w hipnotyczną podróż do świata snów przeanalizowanych przez algorytmy, a nominowany do Paszportów „Polityki” Jacek Nagłowski zanurza w VR stworzony w całości w dialogu z różnymi modelami AI.
Eksponowane prace badają mechanizmy kontroli, pracy i tęsknoty wpisane w systemy i technologie AI, stawiając pytania o to, co znaczy tworzyć z maszynami i poprzez maszyny oraz jak mierzyć się z narzędziami, które zwracają nam nasze odbicie w zniekształconych, niepokojących formach. Czy potrafimy na nowo wyobrazić sobie nasze relacje z tymi systemami — prawnie, duchowo, emocjonalnie? Pracując na styku uczenia maszynowego, światów wirtualnych, gier wideo, fikcji spekulatywnej i historycznej reapropiacji, artyści proponują wielowarstwowy komentarz do naszych coraz bardziej hybrydowych rzeczywistości. Ujawniają nie tylko to, jak widzą nas maszyny i AI, lecz także jak dzięki nim możemy zacząć widzieć siebie inaczej. Pokazują, że jeśli AI jest narzędziem, musimy nauczyć się je odzyskiwać — nie po to, by jedynie naśladowało ludzką kreatywność, lecz by pomagało nam rozumieć zmieniające się współrzędne sprawczości, pragnienia i więzi w epoce internetu. Zadają pytanie, co znaczy być człowiekiem w czasie, gdy maszyny słuchają, uczą się i odwzajemniają spojrzenie.
Wystawa May AI Help You? zorganizowana jest we współpracy z FutureEverything przy wsparciu British Council jako część UK/Poland Season 2025 – programu wymiany artystycznej pomiędzy Polską a Wielką Brytanią, który celebruje bogactwo i różnorodność współpracy kulturalnej między naszymi krajami.
_______________________________